Symbolismus vun UFOen an Auslänner

28. 08. 2020
International Konferenz vun Exopolitik, Geschicht a Spiritualitéit

Jedním z poměrně výrazných trendů americké kultury druhé poloviny 20. století bylo UFO a symbolika mimozemšťanů. Ať už byly události kolem Roswellu v Novém Mexiku nebo skupin jako je Project Blue Book skutečné nebo ne, faktem zůstává, že zájem o mimozemšťany se na „radar‟ americké kultury dostal někdy ke konci 40. let.

Carl Jung a mimozemšťané

Carl Jung byl jedním z prvních, kdo se pokusil analyzovat tyto„záblesky‟ na„radaru‟ symbolickým způsobem. Už v roce 1946 začal shromažďovat údaje o UFO a číst všechny dostupné knihy na toto téma. V dopise z roku 1951 svému americkému příteli napsal: „Jsem k smrti v rozpacích z tohoto fenoménu, protože jsem dosud nedokázal s dostatečnou jistotu určit, zda je celá ta věc jen pověra doprovázená masovou halucinací nebo čistý fakt.‟

Událost z roku 1958 přivedla Junga k závěru, že je pro lidi daleko víc žádoucí věřit, že UFO existuje, spíše než tomu nevěřit. V jednom z jeho posledních děl nazvaném Tajemno na obzoru se pokusil vysvětlit, proč je daleko vhodnější v jejich existenci věřit. Jung došel k závěru, že UFO představuje fenomén synchronicity, ve které vnější události odrážejí vnitřní psychické stavy. Jako obvykle se na celou situaci kolem UFO díval z daleko širší perspektivy než ostatní. Pro Junga mělo spatřování UFO co dočinění s koncem jedné historické epochy a začátkem nové.

V úvodních poznámkách ke knize Tajemno na obzoru píše o událostech spojených s UFO toto:

„Jak se dozvídáme ze staroegyptských dějin, jsou manifestací psychických změn, které se vždy objevují na konci jednoho platónského měsíce a začátku druhého. Očividně jsou projevem změn v konstelaci psychických dominant, archetypů, nebo ‘bohů’, jak se jim říkalo, kteří vyvolávají nebo doprovázejí dlouhotrvající transformace kolektivní psychiky. Transformace začala v historickém období a zanechala své stopy napřed při přechodu eónu býka do období berana a poté z berana do ryb, jehož začátek se shoduje se vzestupem křesťanství. Nyní se blížíme k velké změně, kterou lze očekávat v době, kdy jarní bod vstoupí do vodnáře.‟

Moderní symbol starověkých bohů

Podobným způsobem jako středověcí alchymisté projektovali svou psychiku do hmoty, cítil Jung, že moderní člověk projektuje své vnitřní rozpoložení do nebes. V tomto smyslu se UFO stalo moderním symbolem starověkých bohů, kteří přišli lidstvu na pomoc v čase nouze. Ta nouze měla zřejmě podobu touhy po opětovném sjednocení, která vyvstala díky zvyšující se roztříštěnosti moderního světa. Na začátku 50.let a s počátkem Studené války, tedy v době, kdy UFO začalo pronikat do populární kultury, panovala ve světě velká roztříštěnost.

Jung píše:

„V době, kdy je svět rozdělen železnou oponou… můžeme očekávat všechny možné podivnosti, protože když se v jedinci odehraje taková věc, znamená to celkové odtržení, které je okamžitě kompenzováno symbolem celistvosti a jednoty.‟

Pro Junga bylo velmi podstatné to, že je tvar létajících talířů kruhový, stejný jako starodávné mandaly představující po celou historii symbol jednoty.

UFO jako symbol odcizení

Pozorování UFO, které v 50. letech upoutaly Jungovu pozornost zajisté nezmizely. Ve skutečnosti se zdá, že čím dál více ovládají současnou americkou popkulturu. Po téměř celé půlstoletí prošlapávaly skrze knihy, filmy a televizi cestu žánru sciencefiction a stvořili obrovský marketingový svět, ale také vedli k rozdělení lidí na ty, kteří v UFO věří (kontaktéry) a ty, kteří ne. V průběhu času se UFO a mimozemšťané přesunuli z oblasti kultu do mainstreamu populární kultury a jejich symbolismus se postupně vyvíjel.

Významný pohled na téma současného symbolismu mimozemšťanů a UFO přinesla politická filosofka Jodi Dean ve své knize Aliens in America. Pro Dean představují mimozemšťané spíše úložiště strachů a fóbií naší rozdělené kyberkultury, než jen další široce rozšířený kultový fenomén. Tyto strachy se točí kolem neschopnosti rozlišit pravdu od fikce a také toho, že mnoho současných politických událostí je zkrátka nerozšifrovatelných.

Konspirační teorie, které je živí, nabízejí určitý druh protichůdné symbolické duality oproti běžné realitě. Jak Dean poznamenala: „Nárok na pravdu a potíže s jejím uchopením vznikající našimi postupy je právě to, co umožnilo působení mimozemšťanů jako ikony postmoderních úzkostí.‟ Poznamenává, že mimozemšťané jsou kulturními ikonami, ve kterých lze spatřovat odraz nových podmínek demokratické politiky z konce tisíciletí. Ale v důsledku jsou mimozemšťané vlastně jen současní Američané a jejich pocity odcizení.

Únosy

Jak řekla Dean: „Máme příliš mnoho dat, ale ne dostatek na to, abychom mohli učinit rozhodnutí, protože nemáme jistoty ohledně kontextu a sítí, do kterých můžeme tyto informace integrovat. Díky technologii jsme se stali mimozemšťany, propojenými mimo stát.‟ A stejně tak často zažíváme „únos právě touto technologií.‟ V tomto novém podivném světě, poznamenává Dean, jsou i naši sousedé cizinci. „Asimilace byla jako ideál zdiskreditována a multikulturalismus se nestal ničím víc než jen marketingovou strategií…

Je lepší zapomenout na sousedy, jít dovnitř a užít si kybernetické občanství internetu.‟ A únos mimozemšťany, dodává Dean, „vypráví o převažující zkušenosti se známostí či podivností techno-globálního informačního věku.‟ Změna paradigmatu a jeho symbolu Symbolismus únosů mimozemšťany je velmi odlišný oproti dávnému kolonialismu převažujícímu po většinu 19. stol. „Na rozdíl od metafory kolonizace, která předpokládá pronikání hranic a těžby zdrojů,‟ poznamenala Dean, „pracuje únos s chápáním světa, reality, jako něčeho amorfního a proniknutelného.‟ Dean dodává, že kolonizace navíc přináší možnost konfliktu, emancipace a nezávislosti.

Únos, na druhou stranu, připouští marnosto dporu,i když poukazuje na jiné možné formy svobody. Kolonizace představuje pokračující proces se systematickými omezeními. Ale únos pracuje s pocitem, že se věci dějí za našimi zády. Velký paradox se dost možná nachází v závěru tohoto symbolismu, právě tak, jako Dean uzavírá svou knihu následujícími slovy: „Chceme-li bojovat s kolonizací, přebíráme kontrolu. S únosem nebojujeme, prostě si jen snažíme vzpomenout, a přitom si uvědomujeme, že naše vzpomínky mohou být falešné a že se svým vlastním vzpomínáním podílíme na mimozemském plánu.

Tipp vum Sueneé Universe Eshop

Cooper Diana: Pravdivé andělské příběhy

Kolik je mezi námi lidí, kteří se ocitli v podobné situaci, kdy jim nějaká záhadná síla pomohla uniknout z nebezpečí, pomohla jim zvládnout náročnou situaci? Doteky, vznášení se, občas legrace… Každá stránka je plná příhod připomínajících, jak andělé dokážou změnit váš každodenní život – když se na ně obrátíte.

Cvičení a vizualizace v této knize nám ukážou cestu, jak se otevřít zázrakům andělských říší.

Cooper Diana: Pravdivé andělské příběhy

Ähnlech Artikelen