Eng mysteriéis Granitfigur mat engem Vugelschnall aus der neolithescher Period

09. 12. 2017
International Konferenz vun Exopolitik, Geschicht a Spiritualitéit

„Sedm tisíc let stará záhada“ byla poprvé představena široké veřejnosti. Je to ten vzácný případ, kdy byl jeden jediný artefakt prezentovaný na krátkodobé výstavě poctěn pozorností zpravodajské agentury Reuters.

Mluvíme tu o neobyčejné figurce z období neolitu, která dostala název „Sedmitisíciletá záhada“. Vědci netuší, co představuje, kdo ji vytvořil, kde a proč.

 

Žulová figurka vysoká třicet šest centimetrů byla představena společně s typičtějšími výtvory neolitického sochařství – malými soškami z hlíny a měkkého kamene. Foto: Alkis Konstantinidis / REUTERS

Soška s ptačím obličejem byla vystavena v Národním archeologickém muzeu v Athénách v rámci projektu s vypovídajícím názvem Neviditelné muzeum, což je narážka na muzejní depozitáře, které jsou široké veřejnosti nedostupné a ve kterých je skladováno téměř dvě stě tisíc starověkých artefaktů, počínaje soškami a předměty domácí potřeby až po zlaté ozdoby.

Malá figurka z depozitáře, která nedisponuje velkolepostí mramorových a bronzových soch klasického Řecka a která by možná v obecné expozici zvláštní pozornost návštěvníků nepřitáhla, byla vystavena v dobře nasvětlené vitríně. Ale podle výstižného vyjádření muzejní archeoložky Katyi Manteliové „právě tajuplnost obklopující tuto sošku jí dodává zvláštní kouzlo“.

Záhad je skutečně hodně. Začneme třeba tím, že místo nálezu starověké sošky není známo. Do muzea se dostala ze soukromé sbírky, ale kde byla nalezena, nikdo neví. Vědci předpokládají, že byla vyrobena na severu současného Řecka, v historických oblastech Thesálie nebo Makedonie.

Kdy? Všichni mluví o tom, že patří do období pozdního neolitu, do rozmezí mezi lety 4 500 – 3 000 př. n. l. Avšak na rozdíl od drtivé většiny sochařských děl tohoto období je figurka s „ptačím“ obličejem vytvořena z kamene, přičemž nikoli z měkké poddajné horniny jako je vápenec, ale z tvrdé žuly. Jak? To není jasné. V éře neolitu neexistovaly žádné kovové nástroje, které by se hodily pro opracování tvrdých hornin.

Návštěvníci si prohlížejí 7000 let starou neolitickou figurku při jejím dočasném vystavení v Řeckém Národních Archeologickém muzeu v Athénách, Řecko, 10. únor, 2017. REUTERS/Alkis Konstantinidis

Neobvyklý je i její rozměr, neboť na výšku měří třicet šest centimetrů. Neolitičtí mistři, tedy pokud vůbec vyráběli kamenné sošky, se specializovali na výrobu malých předmětů. Jenom 5% známých figurek z tohoto období má výšku převyšující třicet pět centimetrů a navíc jsou všechny vyrobeny z měkkých hornin.

Například po celém světě proslavená turecká neolitická „babička“ z Çatal Höyük, jež byla nalezena v minulém roce, vznikla z místní odrůdy mramoru. Váží celý kilogram, ale její výška je pouhých sedmnáct centimetrů. Navíc má dobře rozpoznatelné tvary, což se o řeckém artefaktu rozhodně říct nedá.

„Možná, že se jedná buď o člověku podobnou figurku s ptačím obličejem, nebo jde naopak o bytost podobající se ptáku, jež nemá nic společného s člověkem, ale je ztělesněním náboženských představ a symboliky neolitické společnosti“, říká archeoložka Katya Manteliová.

Její obličej se skutečně velmi podobá ptačímu. Má ostrý nos – zobák, velké oční důlky, dlouhý krk… Je tu zřetelný malý, velmi „ptačí“ sklon hlavy. Doslova to vypadá, jako by se soška zamyšleně dívala na pozorovatele zespodu nahoru.

Elegantní vršek přechází do masivní „slonovitého“ spodku. Dlouhý krk přetéká do kulatého bříška, ale záda figurky jsou nepřirozeně plochá a vzpřímená. Nohy se podobají kůlům a jsou prudce „useknuty“. Možná kvůli tomu, aby soška mohla vzpřímeně stát.

Žulová figurka z různých úhlů. Foto: Národní archeologické muzeum Řecka / namuseum.gr

Neméně podivně vypadá to, že této záhadné bytosti zcela chybí jakýkoliv náznak pohlaví. Je to spojeno s „technickými“ problémy při práci s tvrdým kamenem, nebo to byl prvotní úmysl sochaře? Na druhé straně, figurka byla vyleštěna a to se provádí pouze s dokončeným dílem.

Na jejím povrchu se ale dochovala nevyleštěná místa, kde je vidět původní barva kamene. Je zajímavé, že tyto části jsou shodné s… nazvěme to intimními zónami lidského těla. Neměl snad mistr dost dovednosti nebo vhodné nástroje k tomu, aby dodal figurce určitější, tedy mužský nebo ženský vzhled?

„Kulaté bříško může ukazovat na těhotnou ženu, ale soška zase nemá žádný náznak prsou. V době neolitu vyobrazení hrudi zřetelně a jednoznačně ukazovalo na ženskou identifikaci artefaktu. Tady ale chybí i typicky mužské znaky. Je to podivuhodné, ale soška je zcela bezpohlavní“, říká  Katya Manteliová.

Všechny tyto podivnosti podle ní tvoří z této zábavné figurky jeden z nejojedinělejších artefaktů epochy neolitu.

Po ukončení výstavy se záhadná soška zase vrátí do veřejnosti nepřístupných depozitářů Národního archeologického muzea Řecka.

Ähnlech Artikelen