Höhlkonscht aus Indonesien verännert d'kulturell Entwécklung vun der Mënschheet

16. 12. 2019
International Konferenz vun Exopolitik, Geschicht a Spiritualitéit

Ve vápencové jeskyni na indonéském ostrově Sulawesi byl učiněn významný objev – na těžko dostupném útesu byla identifikována nejstarší známá lovecká scéna na světě. Přinejmenším před 43 900 lety se někdo rozhodl vyšplhat do jeskyně a namalovat zde zpodobnění lidem podobných postav lovících prasata a buvoly. Odhalení významu symbolického systému použitého autorem je téměř nemožné bez stroje času, ale i přesto je možné se z indonéského jeskynního umění mnohé dozvědět. Plocha pokrytá malbami byla objevena v jeskyni Leang Bulu’ Sipong 4 a badatelé v odborném časopise Nature napsali, že: „tato lovecká scéna je – aspoň co víme – dosud nejstarší obrazový záznam vyprávění a nejranější figurální umění na světě. ‟ To znamená, že se jedná o docela velký objev pro lidi zabývající se kulturním vývojem lidstva.

Lidem podobné postavy na lovu
Co badatelé našli je 4,5 metrů široký panel s jeskynními malbami zobrazujícími osm malých, lidem podobných postav ozbrojených kopími nebo provazy, které doprovází dvě prasata celebská a čtyři trpasličí buvoly anoa, které badatelé popsali jako „malé a zuřivé tury, kteří stále obývají postupně mizející pralesy ostrova.‟ Zdá se, že se jedná o loveckou scénu. Všechny postavy byly zřejmě namalovány ve stejném uměleckém stylu a stejnou technikou pomocí tmavých a rudých pigmentů. Když server Ancient Origins (AO) kontaktoval spoluautora studie a profesora z Australského centra pro výzkum lidské evoluce (ARCHE) Adama Brumma, aby zjistil více informací o tomto objevu a jeho významu pro pravěké umělce, kteří ho vytvořili, odpověděl, že existují náznaky, že jeskynní umění „mohlo odrážet práci jednoho jediného umělce, ale v tuto chvíli nelze intuitivně vyloučit ani účast dalších lidí.‟ Zde vyobrazené antropomorfní postavy jsou nazývané therianthropové, protože jsou opatřeny zvířecími prvky jako prodloužené dolní části obličeje, které připomínají čenichy. Jeden z badatelů, doktorand Adhi Agus Oktaviana, popsal jejich vzhled mnohem podrobněji v tiskové zprávě Griffith University, ve které uvádí: „Lovci zobrazení ve starodávném jeskynním umění z Leang Bulu’ Sipong 4 jsou jednoduché postavy s těly podobnými lidem, ale jejich hlavy a další části těla byly vyobrazeny jako ptačí, plazí a nebo patřící jiným zvířatům endemickým na Sulawesi.‟

Jeskynní umění pro rituální a duchovní účely?
Když byl Brumm dotázán na význam umístění malby, řekl:
„Samotná jeskyně nevykazuje žádné známky lidského osídlení s výjimkou maleb. Tento postřeh a fakt, že je umístěna na těžko dostupném místě na stěně útesu několik metrů nad úrovní terénu. To může naznačovat, že samotná jeskyně (a/nebo proces vytváření umění v místě, které se zdá být liminálním prostorem) měla nějaký druh zvláštního kulturního/rituálního významu a účelu.‟
Tato myšlenka je dále podporována zobrazením therianthropů, o kterých autoři studie v tiskové zprávě tvrdí, že „mohou být také nejstarším dokladem naší schopnosti si představit existenci nadpřirozených bytostí, zakladního kamene náboženské zkušenosti.‟ Nebo podle domněnek archeologů obrazy ukazují, že se autor tohoto díla zamýšlel, nejspíše v duchovním rámci, nad spojením člověka a zvířete. V tiskové zprávě prozkoumal Brumm tuto myšlenku ještě dál. „Obrazy therianthropů z Leang Bulu’ Sipong 4 mohou rovněž představovat nejstarší důkaz naší schopnosti představit si věci, které v přírodním světě neexistují, základní koncept, který je oporou moderního náboženství,‟ řekl a pokračoval:
„Theriantropové se objevují ve folklóru a vyprávěních téměř každé moderní lidské společnosti a v mnohých světových náboženstvích jsou považováni za bohy, duchy, nebo duše předků. Sulawesi jsou nyní domovem nejstaršího zobrazení tohoto druhu – dokonce staršího než ‘lví muž’ z Německa, soška člověka se lví hlavou stará přibližně 40 000 let, která, byla dosud nejstarším zobrazením therianthropa.‟ V článku pro Nature autoři odmítají tvrzení, že lidem podobné postavy měly znázorňovat maskované lovce, protože „to by v důsledku znamenalo, že by se maskovali jako malí ptáci, což by bylo nepravděpodobné.‟ Místo toho napsali:
„Nápadnost therianthropů v nejstarších loveckých scénách také naznačuje hluboce zakořeněný symbolismus spojení člověka a zvířete a vztahu lovce a kořisti v duchovních praktikách a tradicích
vyprávěních a způsobu zobrazování našeho druhu.‟

Jeskynní popkorn datuje malby
Brum pro AO uvedl, že jeskyně samotná nebyla vhodná pro archeologický výzkum. „Na lokalitě s jeskynním uměním Leang Bulu’ Sipong 4 není kde kopat, protože se zde nevytvořila archeologická vrstva,‟ řekl. „Ale prozkoumali jsme některé další lokality s jeskynním uměním v okolí. Narozdíl od Leang Bulu’ Sipong 4 se tyto lokality nacházejí na úrovni terénu a naše výzkumy odhalily množství archeologických nálezů datovaných do časů nejstaršího jeskynního umění.‟ To znamená, že v jeskyni nebyly žádné artefakty, které by mohly pomoci datovat jeskynní umění, které bylo objeveno v roce 2017, ale bylo publikováno až nyní v časopise Nature. Nicméně byla použita jiná metoda datace – a ta zahrnovala něco, čemu vědci říkají „jeskynní popkorn.‟
V tiskové zprávě Griffith University se uvádí, že badatelé použili uranovo-thoriovou analýzu k datování minerálního povlaku (jeskynního popkornu), který se zformoval na jeskynních malbách a získali výsledky v rozmezí 35 100 až 43 900 let před současností. Pro porovnání, datování jeskynního umění evropského svrchního paleolitu je obecně uváděno mezi lety 21 000 – 14 000 před současností. Profesor Aubert v tiskové zprávě zdůraznil význam nálezu pro uvažování nad tím, jak se kultura umění vyvíjela. „Jeskynní malby z Leang Bulu’ Sipong 4 naznačují, že se v období před 35 000 lety paleolitické umění nevyvíjelo postupně od jednoduššího ke komplexnějšímu – přinejmenším ne v Jihovýchodní Asii. Všechny hlavní prvky vysoce vyvinutého umění byly na Sulawesi přítomny už před 44 000 lety, včetně figurálního umění, scén a therianthropů.‟

Místní pohled na věc a další kroky
Profesor Brumm spolupracoval také s archeologem Griffith University profesorem Maximem Aubertem a sulaweským archeologem a doktorandem Griffith University Basranem Burhanem. Brumm AO řekl něco málo o pohledu místních na jeskyně, ve kterých se malby nachází. Uvedl:
„Místní lidé Bugis-Makasar jsou obecně oddanými muslimy, ale stále uchovávají bohaté a zřejmě staletí staré lidové tradice spojené s četnými vápencovými jeskyněmi a skalními úkryty této části ostrova Sulawesi. Nejčastěji jsou jeskyně vnímány jako příbytky duchů nebo duchovních bytostí a většina lidí se jim pokud možno vyhýbá. Místní kněží (dukun) jsou často posíláni do jeskyní před tím, než v nich zahájíme vykopávky nebo provádíme vědeckou práci, aby odvrátili duchovní nebezpečí.‟
Brumm AO sdělil, že plánují pokračovat v průzkumech oblasti kolem jeskyně, ve které byly jeskynní malby objeveny. „Tento vápencový kras Maros-Pangkep je oblastí velmi bohatou na skalní umění a je pravděpodobné, že se zde nachází mnohem více pozoruhodných jeskyních maleb čekajících na své objevení,‟ řekl Brumm.
Tak jako v případě mnoha dalších oblastí na světě vyslovili archeologové obavy z toho, že tým během svého výzkumu závodí s časem. V této situaci jsou přírodní vlivy a jejich role na zhoršující se stav jeskynního umění hlavním zdrojem obav. Ale Brumm vyslovil naději „že se pomocí pečlivého bádání a datování samotných obrazů dozvíme co nejvíce o lidech, kteří je vytvořili a také pomocí prozkoumávání lokalit s jeskynním uměním odhalíme tajemství této dávné kultury.‟ Průzkum oblasti bohaté na prehistorické umění pokračuje a další objevy stále čekají na své odhalení.

Autor: Alicia McDermott

Ähnlech Artikelen